Rodzaje opon oraz analiza ich zużycia

Opony mają limitowany czas eksploatacji. Należałoby mieć pojęcie jak rozpoznać czy opona nadaję się jeszcze do jazdy autem i nie zagraża naszemu bezpieczeństwu. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji, gdy wielkość bieżnika uzyskuje wartość jednego oraz sześć dziesiątej milimetra. Przeważnie wiadomość ta ulokowane jest na oponie, ponieważ niektóre modele mogą mieć inne wartości. Z pewnością opony 4×4 nie nadają się także do użytkowania, kiedy zauważalne są na niej uszkodzenia. Również i stare produkty nie muszą być już wykorzystywane. 

Pomimo posiadania bieżnika w trafnym stanie, upływ czasu przekształca strukturę ogumienia. W wyniku tego opona może być już krępująca podczas użycia. W teorii opona jest prekursorska kiedy nie przekracza trzech lat. W praktyce jednak w autach używa się ogumienia nie przekraczającego dziesięciu lat od daty produkcji. Innymi szczegółami jakie wykluczają dalsze użytkowanie ogumienia jest odklejenie się bieżnika, plamy wewnątrz opon czy deformacja drutówki. Należałoby jednak nie dokonywać oceny osobiście oraz zwrócić się z tym do warsztatu automobilowego.

Stopień zużycia bieżnika a bezpieczeństwo użytkowania pojazdu

Kiepski stan bieżnika jakikolwiek kierowca na pewno zauważy w trakcie jazdy w zawiłych warunkach atmosferycznych. Gdy powierzchnia jest mokra lub oblodzona, przestrzeń koła stykająca się z podłożem reaguje o dużo gorzej aniżeli w wypadku gdy jest to opona prekursorska bez uszkodzeń. Im pokaźniejsze jest starcie bieżnika, tym niższa przyczepność opony. Płytka struktura ma o wiele więcej problemów z odprowadzaniem wody, co w połączeniu z szybką jazdą bądź słabymi umiejętnościami kierowcy, stwarza niebezpieczeństwo wystąpienia poślizgu. Tylko głęboki bieżnik umie szybko osuszać opony i zapobiec przypuszczalnym utrudnieniom. 

Są rozmaite stopnie zużycia opon. Przeważnie spotykane, polega na miarowym zużyciu bieżnika na całej przestrzeni. Takie ubytki jest też najswobodniej zanotować, aniżeli kiedy ma to miejsce w wypadku niesymetrycznego ścierania. W owym czasie jedna część bieżnika zużywa się szybciej, co także nie jest pomyślne dla bezpiecznej jazdy. Ostatnim rodzajem, jest zużycie okrągłe. Zachodzi ono wtedy gdy w centralnej części bieżnik jest wyższy niż na barkach ogumienia.

Podsumowanie – sprawdzaj opony!

Opony wypada traktować jak każdy zakupiony w sklepie towar. Jeśli widoczne są na nich jakieś deformacje lub wady fabryczne, należy zareklamować je w miejscu kupna. Nie zauważenie ich i dalsze użytkowanie nie jest wskazane. Bywa również że po zakupie ogumienie wygląda solidnie, oraz tak jak przedstawia je producent. Nie jest to jednakże gwarancją nie wybrakowanego artykułu. W trakcie jazdy opony są w stanie ulec odkształceniu lub pojawić się na nich nabrzmienia. 

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *